In geval van een scheiding moet er een hoop geregeld worden. Een advocaat kan je bijstaan bij het gehele juridische proces. Maar er zijn ook praktische zaken die je zelf zal moeten regelen. Het gaat dan vaak om de uitwerking van een afspraak of beslissing van de rechtbank.
Denk bijvoorbeeld aan een gemeenschappelijke bankrekening, die aan een van de ex-partners wordt toebedeeld. Om er ook echt voor te zorgen dat de bankrekening niet langer op naam van beide ex-partners staat, maar voortaan alleen op naam van die ex-partner aan wie de rekening is toebedeeld, zullen zij (al dan niet digitaal) naar de bank moeten om de tenaamstelling te wijzigen. De ex-partner zal daaraan moeten meewerken.
Ook fiscaal gezien verandert er het een en ander en zul je zelf zaken moeten doorgeven aan de belastingdienst. Bijvoorbeeld het doorgeven van een gewijzigd bankrekeningnummer:
Als je recht hebt op een teruggave, wil je toch immers dat het geld op jouw bankrekening wordt gestort en niet per ongeluk op dat van je ex-partner. En misschien heb je na de scheiding wel recht op tegemoetkomingen die je voorheen niet had, zoals huurtoeslag of een belastingkorting voor een alleenstaande ouder. Dan is het wel zo handig om te weten wat je moet doen om op een eventuele tegemoetkoming aanspraak te kunnen maken.
Op de website van de belastingdienst is een handige checklist te vinden, waarmee je in één oogopslag kunt zien welke zaken er in geval van een scheiding geregeld dienen te worden. Om maar op de al bekende slogan van de belastingdienst terug te vallen: leuker maken kunnen zij het zeker niet, maar de checklist is zeker makkelijk…
Wil je ook checken wat er in jouw situatie geregeld dient te worden?
Klik dan hier voor de checklist van de belastingdienst.
Heb je vragen over scheiden of de fiscale gevolgen daarvan? Neem dan gerust contact met ons op. Onze ervaren familierechtadvocaten zijn graag bereid om je vragen te beantwoorden.